Facebook
Aktualny numer

Najlepszy tygodnik i portal społeczno-kulturalny
w Rudzie Śląskiej

Nie wykluczamy możliwości utworzenia kolejnych szkół podstawowych

25-01-2017, 08:52 Arkadiusz Wieczorek

O reformie oświaty i o tym jakie zmiany czekają uczniów i nauczycieli w Rudzie Śląskiej rozmawiamy z zastępcą prezydenta miasta Anną Krzysteczko.

 - Reforma oświaty to z pewnością duże organizacyjne wyzwanie dla władz miasta. Jak duże zmiany w sieci szkół trzeba będzie wprowadzić? Czy uczniowie będą musieli zmienić szkołę czy będą mogli kontynuować naukę w dotychczasowych placówkach?

 

- W Rudzie Śląskiej rozważane są zarówno argumenty za przekształceniem gimnazjum w ośmioletnią szkolę podstawową jak i za włączeniem gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej. Porównano liczbę uczniów w poszczególnych szkołach podstawowych naszego miasta w latach szkolnych 2017/2018 – 2022/2023, biorąc pod uwagę różne rozwiązania dot. granic obwodów szkół podstawowych. Z analizy wynika, że w najbliższych 6 latach wystąpią duże różnice pomiędzy liczbą uczniów dotychczasowych szkół podstawowych i liczbą uczniów szkół podstawowych powstałych w wyniku przekształcenia gimnazjum. Do szkoły podstawowej powstałej w wyniku przekształcenia gimnazjum 1 września 2017 r. zostaną przyjęci uczniowie klas I zamieszkali w obwodzie tej szkoły. Na wniosek rodziców do nowej szkoły mogą zostać przyjęci również uczniowie do klasy IV i VII. Utworzenie klasy IV i VII uzależnione będzie od liczby wniosków złożonych przez rodziców. Miasto Ruda Śląska nie planuje administracyjnego przenoszenia całych oddziałów klas IV i VII do nowo powstałych szkół, na co pozwala ustawa. Natomiast uczniowie pozostałych klas muszą, zgodnie z przepisami ustawy, kontynuować naukę w dotychczasowych szkołach. W kolejnych latach szkolnych - do roku szkolnego 2021/2022 – do przekształconych szkół będą przyjmowani uczniowie jedynie do klas I oraz uczniowie do klas IV i VII jeżeli rodzice wyrażą taką wolę i zbierze się odpowiednia liczba uczniów pozwalająca na otwarcie oddziału.

Istotnym elementem prowadzonych analiz był stan techniczny rudzkich obiektów szkolnych oraz planowane remonty wymagające czasowego wyłączenia obiektu szkolnego z użytku (dot. głównie rektyfikacji budynku).

Przy tak głębokich zmianach jakie niesie z sobą reforma edukacji, Miasto będzie monitorowało skutki dostosowania sieci szkół do nowego ustroju szkolnego i podejmowało kolejne decyzje służące rudzkiej oświacie. Nie wykluczamy możliwości utworzenia kolejnych szkół podstawowych z wykorzystaniem budynków dotychczasowych gimnazjów w późniejszym terminie jeżeli wystąpią takie potrzeby środowiska.

Na mocy dwóch ustaw Prawo oświatowe i Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe z dniem 1 września 2017 r. rozpocznie się reforma struktury polskiego szkolnictwa.

1 września 2017 r.:

- 6–letnia szkoła podstawowa zostanie przekształcona w 8-letnią szkołę podstawową, w której rozpoczną naukę pierwsi uczniowie klas VII (absolwenci klasy VI dotychczasowej 6-letniej szkoły podstawowej),

- rozpocznie się wygaszanie gimnazjów, tj. w roku szkolnym 2017/2018 nie będzie klasy I, a w latach następnych - kolejnych klas dotychczasowego gimnazjum,

- 3-letnia zasadnicza szkoła zawodowa zostanie przekształcona w 3-letnią branżową szkołę
I stopnia, tj. w roku szkolnym 2017/2018 nie będzie klasy I zasadniczej szkoły zawodowej, a w latach następnych - kolejnych klas.

1 września 2019 r.:

- dotychczasowe 3-letnie liceum ogólnokształcące stanie się 4 letnim liceum ogólnokształcącym,

-  dotychczasowe 4-letnie technikum zostanie przekształcone w 5-letnie technikum.

1 września 2020 r. zostanie utworzona 2-letnia branżowa szkoła II stopnia.

Ustawa daje kilka możliwości wygaszenia gimnazjum. Może ono być realizowane poprzez:

- przekształcenie dotychczasowego gimnazjum w ośmioletnią szkołę podstawową lub

- włączenie gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej,

- przekształcenie gimnazjum w liceum ogólnokształcące albo technikum lub

- włączenie gimnazjum do liceum ogólnokształcącego albo technikum,

- przekształcenie dotychczasowego gimnazjum w branżową szkołę I stopnia lub

- włączenie gimnazjum do branżowej szkoły I stopnia. 

 

- Większa liczba uczniów w szkołach podstawowych wymusi jednak zmianę organizacji pracy tych placówek…

 W dotychczasowych szkołach podstawowych wystąpi konieczność prowadzenia nauki na dwóch zmianach, natomiast w nowo utworzonych szkołach będą niewykorzystane sale lekcyjne. W latach szkolnych 2017/2018 i 2018/2019 w nowo utworzonej szkole podstawowej będą prowadzone także klasy dotychczasowego gimnazjum, aż do czasu wygaszenia kształcenia. Analizując wariant włączenia gimnazjów do szkół podstawowych wzięto pod uwagę odległości pomiędzy budynkami szkół w poszczególnych dzielnicach przyjmując, że po włączeniu gimnazjum do szkoły podstawowej nauka będzie prowadzona w dwóch budynkach, a decyzję o sposobie ich wykorzystania podejmować będzie dyrektor szkoły uwzględniając potrzeby dzieci w wieku od 7 do 15 lat w zakresie bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego. Miasto nie zamierza przeznaczyć budynków oświatowych na inną działalność. Włączenie gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej spowoduje, że nowa jednostka będzie dysponować większą i lepiej wyposażoną bazą dydaktyczną (np. 2 – 3 sale gimnastyczne, 2 – 3 pracownie informatyczne z możliwością wykorzystania jednej z nich tylko dla uczniów klas I - III, wyposażone już pracownie przedmiotowe do prowadzenia zajęć chemii, fizyki, biologii i geografii, 2 biblioteki z możliwością rozdziału księgozbioru na literaturę dla uczniów klas młodszych i klas starszych) i jednocześnie będzie bardzo dobrze przygotowana technicznie do organizacji zajęć dydaktycznych dla uczniów w ośmioletniej szkole podstawowej (np. meble uczniowskie, urządzenia, sanitariaty dostosowane do wzrostu uczniów bez konieczności prowadzenia działań dostosowawczych w terminie do 1 września 2017 r.).

 

- Likwidacja gimnazjów to także zmiany dotyczące nauczycieli. Czy nauczyciele gimnazjów stracą pracę?

 - Zgodnie z ustawą nauczyciele dotychczasowego gimnazjum z dniem przekształcenia lub włączenia gimnazjum do ośmioletniej szkoły podstawowej staną się nauczycielami tej szkoły. W przypadku przekształcenia gimnazjum w szkołę podstawową, gdy nie zostaną utworzone w kolejnych latach klasy IV i VII, zatrudnienie w tej szkole utraci większość nauczycieli dotychczasowego gimnazjum. Włączenie gimnazjum do szkoły podstawowej pozwoli na wykorzystanie potencjału większości kadry pedagogicznej gimnazjów w organizacji kształcenia w klasach VII i VIII szkół podstawowych. Miasto Ruda Śląska nawet w sytuacjach, gdy nie narzuca tego ustawa, zamierza umożliwić dyrektorom gimnazjów włączanych do szkół podstawowych objęcie stanowiska wicedyrektora szkoły podstawowej. Nie planuje się również zwolnień pracowników administracji i obsługi szkół.

 


Komentarze


27-01-2017, 21:12
Dawny system napisał(a):

Po co wogole byla zmiana nauczania z 8 letniego systemu

26-01-2017, 09:37
kasia napisał(a):

a nie można tych szkół zostwić i nazwać je podstawówka. zakres klas byłby ten sam w poprzedniej podstawówce i w tej, jedyna różnica że trzeba by było cos zrobić z klasami 6, albo przenieść do gim żeby suma sumarum wyszło na to samo?