Trasa N-S coraz bliżej autostrady A4
03-09-2025, 10:32 WT
Ruda Śląska przygotowuje się do podpisania umowy na realizację ostatniego etapu strategicznej inwestycji drogowej – budowy odcinka trasy N-S od ulicy Bielszowickiej do autostrady A4. To kluczowy moment w rozwoju infrastruktury komunikacyjnej miasta, który domknie pierwotny kształt trasy N-S, łączącej Drogową Trasę Średnicową z autostradą A4. Inwestycja ta nie tylko usprawni ruch lokalny, ale również poprawi dostępność komunikacyjną całego regionu.
W przetargu na wykonanie tego zadania złożono 12 ofert, a ostatecznie wyłonionym wykonawcą została firma Primost Południe Sp. z o.o. Proces przetargowy przebiegł sprawnie – nie wpłynęły żadne odwołania od jego rozstrzygnięcia, co umożliwia przeprowadzenie kontroli uprzedniej przez Urząd Zamówień Publicznych i podpisanie umowy. Wartość inwestycji wynosi blisko 195 milionów złotych. Miasto pozyskało na jej realizację znaczące wsparcie finansowe z Unii Europejskiej, które pokryje 85% kosztów kwalifikowanych.
– To ważny moment, ponieważ budowa tego odcinka zakończy budowę trasy N-S w jej pierwotnym kształcie, czyli połączenia dwóch kluczowych arterii przebiegających przez Rudę Śląską – podkreśla prezydent Michał Pierończyk. – Z czasem zdecydowaliśmy o przedłużeniu trasy na północ, w kierunku granicy z Bytomiem. Te plany realizujemy równolegle, pierwszy „północny” odcinek oddaliśmy do użytku w tym roku – przypomina prezydent.
Planowany odcinek trasy N-S obejmie budowę dwujezdniowej drogi łączącej istniejący węzeł przy ul. Bielszowickiej z węzłem autostradowym A4. W ramach inwestycji powstanie wiadukt o długości ponad 150 metrów, przebiegający nad linią kolejową oraz cmentarzem w rejonie ul. 1 Maja. Będzie to najdłuższy obiekt inżynieryjny na całej długości trasy N-S. Dodatkowo, w rejonie ul. Mostowej wybudowana zostanie kładka pieszo-rowerowa, a w sąsiedztwie szkoły podstawowej i cmentarza powstanie parking na około 70 samochodów osobowych. Przebudowany zostanie również fragment ul. 1 Maja – od przejazdu kolejowego do autostrady A4.
Wykonawca będzie miał 28 miesięcy na realizację zadania od momentu podpisania umowy, z wyłączeniem okresów zimowych, które trwają od 15 grudnia do 15 marca. Zakończenie tej inwestycji będzie istotnym krokiem w kierunku poprawy jakości życia mieszkańców oraz zwiększenia atrakcyjności inwestycyjnej Rudy Śląskiej.
Warto przypomnieć historię budowy trasy N-S w kierunku południowym. We wrześniu 2023 roku otwarty został odcinek trasy N-S, prowadzący od ul. Kokota do ul. Bielszowickiej. Większość kosztów budowy została sfinansowana ze środków Unii Europejskiej. Ponadto w poprzednich latach powstały trzy odcinki trasy N-S. Mają one długość ok. 3,4 km. Pierwszy został przekazany do użytkowania na początku 2013 r. Prowadzi on od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Jego budowa kosztowała ponad 48 mln zł. Kolejny odcinek do użytkowania przekazany został w sierpniu 2016 r. Prowadzi on od ul. 1 Maja do ul. Bukowej. Wraz z tą inwestycją dodatkowo wykonane zostało 1,5 km drogowego połączenia ul. Bukowej z ul. ks. Niedzieli. Ta inwestycja kosztowała ponad 60 mln zł. Trzeci etap trasy N-S do użytku oddany został jesienią 2018 r. Odcinek o długości 1,4 km przebiega od ul. Bukowej do ul. Kokota. Jego realizacja kosztowała blisko 54 mln zł. Na budowę wszystkich dotychczasowych odcinków w kierunku południowym miasto pozyskało unijne dofinansowanie. Pierwszy etap został dofinansowany kwotą ponad 36 mln zł, drugi i trzeci fragment kwotą około 82 mln zł.
Komentarze