Trasa NS coraz bliżej autostrady
05-11-2025, 13:49 Tekst i foto: WT
Ruda Śląska wkroczyła w kolejny etap realizacji strategicznej inwestycji drogowej. W czwartek, 30 października podczas konferencji prasowej oficjalnie ogłoszono rozpoczęcie budowy następnego odcinka Trasy NS, którego celem jest domknięcie przejazdu pomiędzy Drogową Trasą Średnicową (DTŚ) a autostradą A4. Nowy fragment połączy ul. Bielszowicką z węzłem autostradowym. Zarówno dla miasta, jak i dla regionu jest to kluczowa inwestycja.
W konferencji wzięli udział liczni przedstawiciele władz, w tym marszałek województwa śląskiego, Wojciech Saługa, prezydent miasta Ruda Śląska, Michał Pierończyk wraz z zastępcą Jackiem Morkiem, a także posłanka Urszula Koszutska i radna sejmiku województwa śląskiego Dorota Tobiszowska. Obecni byli również przewodniczący Rady Miasta, Arkadiusz Pilarz wraz z radnymi z Komisji Infrastruktury i Rozwoju Miasta oraz prezes zarządu generalnego wykonawcy, firmy Primost Południe Sp. z o.o., Sebastian Nowak.
– Stoimy na początku odcinka, który ma domknąć przejazd pomiędzy autostradą A4 a Drogową Trasą Średnicową. Jest to strategiczna inwestycja dla naszego miasta. Otwiera tereny inwestycyjne i przybliża nas do transformacji, którą przeżywamy na Śląsku. Inwestycja ma stwarzać możliwości lokowania tutaj firm i nowych miejsc pracy dla tych, którzy odchodzą z przemysłu ciężkiego. Jest też strategiczna pod względem komunikacyjnym, ułatwi bowiem bezkolizyjny przejazd pomiędzy tymi dwiema wielkimi arteriami. Taka inwestycja nie jest możliwa bez funduszy zewnętrznych. Dzięki ogromnemu wsparciu, wynoszącemu aż 85% dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej, możemy realizować projekt wart niemal 200 milionów złotych. Dziękuję samorządowi województwa śląskiego i panu marszałkowi za zaufanie i zaangażowanie. Jest to wielki dzień dla naszego miasta. Zaczynamy etap z dużym wyzwaniem inżynieryjnym, jak mówi generalny wykonawca, czyli wiaduktem o długości 150 m. Ma on przebiegać nad rzeką Kochłówką oraz nad rewitalizowaną linią kolejową, na której planowane jest przywrócenie transportu pasażerskiego pomiędzy Gliwicami a Katowicami – powiedział podczas konferencji prezydent Michał Pierończyk.
Marszałek Wojciech Saługa wskazał, że ta inwestycja symbolizuje wykorzystanie kolejnych milionów z Unii Europejskiej w służbie mieszkańcom. – Ta droga jest kluczowa z punktu widzenia województwa śląskiego i jego rozwoju. Jeżeli chcemy rozwijać sieć arterii komunikacyjnych, żeby była ona całościowa i kompatybilna, wszystkie drogi muszą być połączone. Sami państwo widzicie, że gdy zdarza się korek lub wypadek, potrzebny jest łatwy objazd i temu też ta droga będzie służyć. Historia tego przedsięwzięcia jest długa, zaczyna się na początku poprzedniej dekady. To pokazuje, jak ważna jest ciągłość. Na każdej drodze, którą otwieramy, nie ma nikogo, kto by zaczął i skończył tego typu przedsięwzięcie – to jest zasługa wielu osób, dziesiątek, jak nie setek. Jest dla mnie przyjemnością i honorem, że mam szansę na różnych etapach uczestniczyć w realizacji tej inwestycji. Trzymam kciuki, aby była zrealizowana zgodnie z harmonogramem – podkreślił marszałek Wojciech Saługa.
Nowy etap inwestycji stanowi rzeczywiście ogromne wyzwanie inżynieryjne. – Mamy do wykonania odcinek, który jest de facto krótki, ale jednocześnie bardzo ważny pod kątem obiektów inżynierskich. Wiadukt o rozpiętości przęsła wynoszącej 150 metrów będzie jednym z największych obiektów realizowanych zarówno na Śląsku, jak i w Polsce. My jesteśmy fachowcami w zakresie obiektów mostowych. Poza tym jesteśmy polską firmą z polskim kapitałem, firmą regionalną, pochodzącą z Będzina. Mamy pracowników na miejscu i chcemy to zadanie zrealizować przed terminem – dodał prezes zarządu generalnego wykonawcy, firmy Primost Południe Sp. z o.o., Sebastian Nowak.
Poza imponującym wiaduktem projekt obejmuje także przebudowę fragmentu ul. 1 Maja, budowę kładki pieszo-rowerowej w rejonie ul. Mostowej oraz parkingu przy szkole i cmentarzu. Wykonawca ma 28 miesięcy na realizację tego konkretnego etapu, z wyłączeniem okresów zimowych (15 grudnia – 15 marca). Przekazanie wykonawcy placu budowy powinno nastąpić w listopadzie.
– Projekt Trasy NS to znacznie więcej niż tylko budowa nowej drogi. Realizacja każdego odcinka oznacza modernizację szerokiego pasa przestrzeni miejskiej, obejmującą przebudowę wodociągów i innych rurociągów, budowę zbiorników retencyjnych oraz rozwiązywanie problemów kanalizacji sanitarnej i deszczowej. Jest to duży impuls rozwojowy, który ma wprowadzić infrastrukturę miasta na poziom XXI wieku. Nowa trasa przyczynia się również do uatrakcyjnienia miasta oraz stwarza możliwości rozwoju terenów poprzemysłowych, zwłaszcza obszarów po zlikwidowanej Kopalni Walenty Wawel. Ułatwienie dostępu komunikacyjnego sprzyja transformacji gospodarczej i tworzeniu warunków dla osób odchodzących z przemysłu ciężkiego, górnictwa i hutnictwa, szukających pracy na miejscu. Budowa NS-ki jest projektem wieloletnim, konsekwentnie realizowanym od 2009 roku, zapoczątkowanym przez prezydenta Andrzeja Stanię i kontynuowanym przez prezydent Grażynę Dziedzic – przypomniał prezydent.
Prezydent dodał również, że miasto planuje kolejny etap budowy Trasy NS w kierunku południowym. Jeszcze w tym roku ogłoszony zostanie przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej przedłużenia trasy od węzła autostradowego A4 aż do granicy z Mikołowem. Ten odcinek będzie pełnił funkcję obwodnicy dzielnicy Halemba, znacząco odciążając lokalny ruch i poprawiając komfort życia mieszkańców.
Warto przypomnieć, że trwa budowa Trasy NS w kierunku północnym do granicy z Bytomiem, z dużym udziałem środków zewnętrznych. Od marca br. kierowcy mogą jeździć odcinkiem 600 m trasy do ul. Magazynowej, powstało też rondo turbinowe przy ul. Magazynowej, a sama ta ulica została przebudowana na odcinku 400 m. Docelowy projekt trasy N-S od DTŚ do granicy z Bytomiem składa się z czterech odcinków: od węzła DTŚ do ul. Magazynowej, od ul. Magazynowej do ul. Orzegowskiej, od ul. Orzegowskiej do ul. Piastowskiej i od ul. Piastowskiej do ul. Karola Goduli. Umowę na budowę dwóch odcinków, przebiegających od ul. Magazynowej do ul. Piastowskiej, podpisano z firmą Eurovia Polska w lutym br. Prawie cały koszt zostanie sfinansowany ze źródła zewnętrznego - miasto dostało 140,1 mln zł w siódmej edycji Programu Inwestycji Strategicznych. Ta część trasy powinna być gotowa w 30 miesięcy od rozpoczęcia robót.







Komentarze